« a note for freelance web designers | Main | sunday night youtube »

politics // i mind feminism without postmodernism

re: feministbitches ir visos kitos gyvenime turėtos diskusijos panašiomis temomis.

------ disclaimer -----
toliau išdėstoma subjektyvi asmeninė nuomonė, paremta tam tikru įsivaizdavimu ir bendro pobūdžio išsilavinimu. kaip dažnai miniu, aš esu įsitikinęs, kad pasaulyje gyvena ne vyrai, ne moterys, ir ne lytys, o žmonės / humans. kai kurie iš jų yra smagios, gudrios, malonios asmenybės. kai kurie iš jų yra debilai.
------ disclaimerio pabaiga -----

a) klasikinis feminizmas - 19 a. pabaigos / 20 a. moterų sąjūdžiai, siekiantys įtvirtinti lygias vyrų ir moterų teises, nediskriminacines nuostatas et cetera. taip pat verta pastebėti, kad bent jau Vakarų pasaulyje daugelis šių principų buvo įgyvendinta ir/arba teisiškai įtvirtinta. gali skirtis faktinė situacija, kuri priklauso nuo konkretaus erdvėlaikio - valstybės ir laikotarpio, apie kurį kalbame. kita vertus, manau, kad bendra paradigma pasikeitė, o jos įgyvendinimas yra praktinio pobūdžio problema. (beje, laisvalaikio klausimas - ką jūs manote apie JAV taikomą "pozityviąją diskriminaciją", m?). taigi, klasikinis feminizmas prasidėjo, gyvavo ir, iš esmės, buvo teoriškai išsemtas dar praeitame tūkstantmetyje.

b) chebra, už lango 2010-ieji. socialinės lyties (gender, as opposed to sex) diskursas jau seniai nuėjo į priekį. jeigu anksčiau buvo laikomasi pozicijos kad pasaulis dalinasi į socialiai konstruojama moteriškumą ir socialiai konstruojamą vyriškumą (dvejetainė perskyra, kuri, iš esmės remiasi tomis pačiomis kategorijomis kaip biologinė lytis), tai dabar kalbama apie tai, kad konstruojamų lyčių gali būti išskirta žymiai daugiau - penkios, dešimt, penkiolika, priklauso nuo tyrėjo fantazijos ir pasirinkto kategorizavimo būdo. dar daugiau - galime kalbėti ir apie tai, kad lytinė (vėlgi, gender) tapatybė nėra duotybė, kuri išlieka nekintama nuo gimimo iki mirties. kadangi tai - konstruktas, asmuo gali per savo gyvenimą dreifuoti tarp skirtingų lytinių tapatybių. post-fucking-modernism. ir esmė ne tame, kurios tapatybės teisingos ir kurios - klaidingos, o tame, kad tai dar viena įvairovė, kurią įdomu tirti. nuo čia ir reiktų pradėti kalbą - laikas iškišt galvą iš provincialumo kiauto ir palikti praeitą tūkstantmetį istorikams.

c) patriarchatas vs matriarchatas: nežinau, kaip tiksliai įvardinti šią feministinės (ar tikrai feministinės? kaip tai vadinasi, rimtai?) raiškos šaką, kuri pateikia daugmaž tokią minties eigą: anksčiau X šimtų metų vyravo patriarchatas ir buvo visuotinai laikoma, kad vyrai yra kiečiau už moteris. tai neteisinga, tad dabar įveskime matriarchatą ir priverskime visus manyti, kad iš tikrųjų moterys yra kiečiau už vyrus.
manau, kad toks diskursas dažnai yra mažiausiai akademinis, bet pats matomiausias. problema ta, kad "žmogus iš gatvės", užšokęs ant tokio požiūrio, gali visam gyvenimui užsiblokuoti smegenis ir įgyti nebepataisomą imunitetą bet kam, nors iš toli kvepiančiam feminizmo etikete.

esu atviras prieštaravimams ir diskusijoms.


Posted by kachiba-chan at October 13, 2010 5:45 PM
Comments

a) pats kažkur užsiminei, kad grubiai apibrėžti 'klasikinį' feminizmą valia tik formalumo dėlei. į laikotarpį ir jo diskursinę daugybę įeina labai labai daug, ir daugelis to metų feminisčių jau, turbūt, sūkuriu sukasi karstuose dėl tavo teiginio, jog jų reikalavimai Vakarų valstybėse buvo daugmaž išpildyti:)

c) kodėl manai, kad toks diskursas yra labai paplitęs? aš nesu sutikusi nei vienos matriarchijos besišaukiančios feministės. tačiau į tokią 'kaliausę' atsakinėjančių reakcijų - apstu.

Posted by: wanda von sacher-masoch at October 13, 2010 7:40 PM

/me кончил и закурил ;]
ktb, o nieko, kad tu mane jaudini kaip moteris?

Posted by: dkbrz-kun at October 13, 2010 9:41 PM

@wanda:
dėl a) punkto. visų pirma, šnekant apie reikalavimų įgyvendinimą, aš buvau paminėjęs būtinybę aiškiai apibrėžti erdvę ir laiką, nes tai, kas yra lietuva 2010-ais yra kitkas, negu tų pačių metų švedija. visų antra, kuriose vakarų valstybėse šiuo metu nėra formaliai bei teisės požiūriu išpildyti tie patys gi reikalavimai? konkrečių pavyzdžių? visa kita, kaip minėjau, yra praktinės problemos, kurias ir turėtų spręsti nebe teoritikai, o praktikai.

dėl c) punkto: aš susiduriu su tokiu požiūriu. diskusijos partneriai nesišaukia "matriarchato" per se, nenaudoja šios sąvokos, bet būtent tai implikuoja kalbėjimo maniera ir argumentai. nėra dūmų be ugnies, ir jeigu žmonės reaguoja į kaliausę, reiškia gal kažkas ją netyčia ir pastatė, ne?

Posted by: ktb at October 13, 2010 11:24 PM

@dkbrz-kun as long as it doesn't induce static electricity ,)

Posted by: ktb at October 13, 2010 11:55 PM

a) už konkrečių popierinių šaltinių užkliuvau toli, todėl, atleisk, nepateiksiu. kalbu apie dalykus, kurie priskiriami 'šiuolaikiniam' feminizmui (radikaliam feminizmui, queer teorijai ir pan.), nors iškelti jie buvo 'klasikinio' feminizmo laikotarpiu Vakarų Europoje ir Šiaurės Amerikoje.

c) taip, gal. aš nežinau, bet galimybę pripažįstu.

p.s. radau maišelį arabiškos kavos. pasidalinsiu.

Posted by: wanda von sacher-masoch at October 14, 2010 12:17 AM

a/b) pritarčiau wandai, kad terminas 'klasikinis feminizmas' yra labai platus terminas, kuris iš esmės gali reikšti nebent priešpriešą 'neklasikiniam'. 'first wave' moteros iš principo siekė teisės balsuoti. 'second wave' judėjimo tixlai buvo lygybės įteisinimas visose srityse, tradicinių rolių panaikinimas (įsidarbinimas, skyrybos, išsilavinimas, you name it), ir negaliu sakyti, kad vakarų šalyse visi jų reikalavimai būtų bent formaliai įteisinti. žiū, kas darosi amerikose ar mūsuose su abortais/ekstrine kontracepcija/šeimos koncepcijomis.
bet, kaip aš suvokiu, viena iš didžiųjų second wave feminizmo silpnybių buvo tas pats esencializmas: 'amžinasis moteriškumas', 'seksas yra išprievartavimas', 'men hate women', iš ko vėliau išsivystė tokios šalutinės srovės, kaip verkšlenantis 'victim feminism' ar kažkokį esminį su gimda susietą gamtišką moteriškumą šlovinantys būreliai.
trečiosios bangos feministės sakė, kad prieš tai buvę judėjimai sprendžia tik baltųjų vidutinės klasės moterų problemas, tad daug kas liko neįtraukti į diskursiuką. o diskursiukas šiais laikais, kaip ir sakai, yra apie konstruktus ir santykius, ne apie nekintamas tapatybes. tad sakyti 'visi vyrai kiaulės dideliais kiaušais' yra so sixties.

kita vertus, kaip tik galvojau, kad kažkuria prasme esencializmas -- tai apsukta ir išprievartauta statistika. galime drąsiai teigti, kad chamiškas elgesys troleibuse koreliuoja su buvimu vyru (bet prisiminkime, kad koreliacija -- tai ne priežastinis ryšys, o įsišaknijusių stereotipų pasekmė).
ta prasme, debilų ir debilių yra daug ir dauguma, bet dažniausiai debilais ir debilėmis būnama skirtingai. 'dažniausiai' -- nereiškia griežtai visada. vizualizuokite gauso pasiskirstymą ')
bet, kaip ir visada, grubiai viską apibendrinant, prarandama įdomioji tiesa.

c) "patriarchatas vs matriarchatas: nežinau, kaip tiksliai įvardinti šią feministinės (ar tikrai feministinės? kaip tai vadinasi, rimtai?)"
gal seksizmas?

Posted by: opit at October 14, 2010 12:30 PM

@wanda būtų įdomu, jei papasakotum daugiau, kad ir prie tos pačios arbatos, jeigu komentaro formatas per trumpas. kita vertus, dėl sąvokų - kokios queer teorijos nepriskirčiau feminizmui. gender studies, eh? gal ir nebūtina akcentuoti skirtumo, bet manau pastarasis labiau "politkorektiškas", nei vadinti "feminizmu" viską, kas susiję su bet kokiu bet kokios lyties aptarimu ;)

@opit dėl formalaus įteisinimo. popieriuje viskas dažnai būna gan tvarkinga (juo labiau, mes turim ne tik daug formaliai įteisintų dalykų, bet ir institucijas, į kurias galima kreiptis, jeigu atitinkamais klausimais kažkas skriaudžia - taigi, bent teorinis tų pačių įteisintų dalykų užtikrinimas). todėl ir sakau, kad šiuo atveju reikia kalbėti apie praktinių problemų sprendimą (tarp jų ir visuotinio švietimo / probleminių nuosatų keitimo, etc) - vat čia ir būtų naudinga, kad pasireikštų "aktyvizmas", kuris kažkodėl dažniau linkęs apsiriboti teoriniais išvedžiojimais.
šeimos koncepcija yra keblus pavyzdys, nes ji diskriminuoja labiau pagal "šeimos rūšį" (?), o tai yra kas kita, nei diskriminacija pagal lytį. o vaiko priežiūros atostogų vienodai gali eiti tiek tėvas, tiek motina.
su abortais sudėtingiau, bet daugumoje vakarų valstybių jie kol kas leidžiami (kad ir kiek buvo šaršalo, LT taip pat tebeleidžiami). manau, kad visokios fliuktuacijos yra normalus procesas įsitvirtinant naujai (šiuo atveju moters teisių etc) paradigmai - senoji paradigma dar kurį laiką pasispardo ir kartais net atrodo, kad laimi. su laiku vis tiek numirs :)

ačiū už patikslinimus ir praplėtimus <)

Posted by: ktb at October 15, 2010 11:31 AM

ktb: queer teorija ir feminizmas dalinasi tuo pačiu negatyvumu, t.y. patriarchato kaip kintančios galios struktūros puolimu (gal čia ir nusišnekėsiu, bet manrods heteronormatyvumas visada laikomas patriarchijos pasekme). tuo jie yra susiję, ir jeigu jau galima kalbėti apie feminizmą „apskritai“ (su visomis savo priešpriešomis, absurdais ir tobulybėmis), manau galima kalbėti ir apie queer teoriją kaip feminizmo aibės elementą bei dalį. tuo tarpu, paradoksalu, bet užvesk ant pavyzdžio kai gender studies, kad ir univeruose, iš tiesų nėra feminist studies, nes aš ant tokio neužsiroviau:).

Posted by: wanda at October 15, 2010 12:44 PM
Post a comment









Remember personal info?