« 100 faktų, kad seksizmas gyvas ir sveikas (4 dalis) | Main | Penktadienio skaitiniai: apie smurtą ir prievartą »

Interviu su feministe

Norime pateikti įvairių nuomonių ir požiūrių, todėl retkarčiais pakalbinsime įdomius(-ias) žmones. Pristatau mūsų pirmąjį interviu su feministe, kuri mano, kad toks jos apibūdinimas yra rimtas ir įpareigojantis. Tikėkimės, tikrai įpareigos ir jos minčių sulauksime dar ne kartą.

Laisvo oro direktorė: Kaip susidomėjai feminizmu?
nemezgu: OK. Gal per daug nesiplėsiu, šiaip bendrai. Kaip susidomėjau? M... Greičiau kas man vožtelėjo per galvą su ta feminizmo lazda.
Šviesa: Kada?
nemezgu: Aš vis bandau nuspręst ar tada, kai pirmą kartą gyvenime pamačiau moterį už vairo, ar kai ėmiau nebesuprast kodėl tėtė negali siurbliuot namų, o tai privalu daryt tik man, sesei ir mamai. Ar tada, kai antram kurse netyčiom laisvu pasirenkamu dalyku pasirinkau paskaitas "Lytis, visuomenė, kultūra".
Šviesa: Netyčiom?
nemezgu: Aišku, netyčiom.
Laisvo oro direktorė: Dar ir tokios šiais laikais būna?!
nemezgu: Ir pradžioj labai pykau.
Šviesa: Man tai ten svajonių laisvieji dalykai buvo!
Laisvo oro direktorė: Mano jausnytėj šitų matriarchato išmislų nebuvo.

nemezgu: Supykau, nes neisitikėjau aš jokio feminizmo. Kodėl tada nepavadino paskaitos "feminizmas", ko čia išsidirbinėt ir jaunas mergeles apgaudinėt. Kelios kursiokės tikėjomės ten lengvai praslyst, t.y., nelankyt paskaitų, gaut įskaitą ir čiau. Bet tai metais labai sugriežtino tvarką, teko lankyti paskaitas, seminarus, skaityt baisingą, nesuvokiamą literatūrą, rašyt analizes ir po paskaitų grupiniu būdu piktintis. Semestro eigoje, nutiko taip, kad mmm... mano namuose atsirado knyga "Feminizmo ekskursai" - pagrindinė mokomoji, reikalinga namų darbams. Sakydama 'atsirado' aš turiu galvoj, kad aš ją pasiskolinau ilgalaikiam saugojimui. Pasibaigus semestrui praėjo šiek tiek laiko, kol viskas susigulėjo. Kadangi prasikankinau su ta įskaita, tai mečiau viską velniop, kai baigės. Išgirsti dalykai kažkaip nugulė manyje ir po kokių gerų metų ar dviejų aš tą knygą pasiėmiau pavartyt. Varčiau vieną kartą, kitą. Knygyne besidairydama knygos, užkliuvau už V. Woolf "Savas kambarys". Paliko baisingą įspūdį. Viskas užtruko ilgokai, gerokai ilgokai:) Nuo pradžios iki dabar mane lydi ta 'pasiskolinta' knyga:) Namuose vis kliūdavo už akių kaip koks priekaištas, kad geriau pasiduodu "visos feministės yra nelaimingos kalės", negu pradedu ištikrųjų galvot, kad čia kažkaip nesiriša, ir pagaliau rimčiau į tai pradėjau žiūrėt. Paskutinis mano pirkinys - "Antroji Lytis".
Šviesa: Uuuu, good one.
nemezgu: Negalėjau patikėti, kai knygyne pamačiau, nes buvau susiruošus į biblioteką čiuožt, o ten buvo paimta.
Šviesa: Wow, yra 2010 metais "Antroji lytis" perleista.
nemezgu: Yep:) Tai turbūt taip ilgai ir nelabai nuosekliai ėjau ten, kur esu dabar. Beje, gerokai stabdė tai, kad sudėtinga buvo su kuo nors rimtai apie tai kalbėt.
Šviesa: O internetas?
nemezgu: Nėra jokio skirtumo, ar internetas, ar knyga, ar draugai.
Šviesa: Ta prasme, ar mėginai bendraminčių ieškoti internete? Tam, kad galėtum su jais apie tai rimtai pakalbėti.
nemezgu: Mmm... Ne tai, kad bendraminčių, šiaip gal labiau info, blogų ar pan.
Laisvo oro direktorė: Kaip apibūdintum, kas yra feminizmas (būtent tau asmeniškai, o ne vadovėlinis apibrėžimas)?
nemezgu: Labai lengvas ir labai sudėtingas klausimas:) Apibrėždavau jį kaip idėjinį judėjimą:) Dabar galvoju, ar idėja - tai tinkamas žodis. Idėja apie lygias teises ir galimybes? Tiesiog idėja? Tik? Turbūt dabar tai pavadinčiau lygiateisiškumo sinonimu.
Šviesa: Gerai, kalbi apie lygiateisiškumą. Lygiateisiškumą kam?
nemezgu: Pirmiausia tarp lyčių.
Šviesa: Ar tai turi apimt įvairias mažumas?
nemezgu: Manau, turi.
Šviesa: O kodėl?
nemezgu: Manau, turi gyvuoti įvairių sričių/krypčių feminizmai. Aš pamenu, jog man baisiai netikėta mintis toje paskaitoje buvo, kad mažuma gali būti mažumoje. T.y., tu negali surinkti n žmonių ir sakyti, štai dabar mes sieksime šito ir šito. Iš tos grupės gali išlysti kokia žmogysta ir sakyti: ei, o aš dar čia kitokią problemę turiu ir man dar reiktų šito. Ir ta problemėlė tampa požymiu kitai grupei susikurti. Grupei grupėje. Ir normalu, kad dvi skirtingos grupės gali turėti jas jungiančių ir jas skiriančių tikslų. Keista, bet iki tos paskaitos nebuvau apie tai pagalvojus. Matai, akademinis mokymas sudėliojo tvarkingai į stalčiukus. Neaišku, ar tai gerai.
Laisvo oro direktorė: O šitam reikalui gal buvo pavadinti koks terminas? Nes aš niekaip neiškasu, kaip 'intersectionality' į lietuvių kalbą išversti.
nemezgu: Teks sugalvot naujadarą tuomet. Ką žodynai sako?
Laisvo oro direktorė: Nepripažįsta žodynai šito žodžio. Grįžtam prie klausimų Ar prisistatai aplinkiniams(-ėms) kaip feministė?
nemezgu: Tik pastaruoju metu imu tai daryti. Ne visada. Gerokai susivirškint viduje turėjo, kad pati save taip pavadinčiau, o po to jau kitiem prisistatyt. Dažniausiai tai draugai, sulaukiu šypsnio ir tiek. Suprask: nerimts reikals.
Laisvo oro direktorė: Jeigu būtų proga, ar gintum ir teisintum savo poziciją, ar tiesiog ignoruotum?
nemezgu: Norėčiau tikėti, kad visad ginčiau, bet žinau, kad greičiausiai "visada" to nebus. Priklauso ir nuo situacijos - oponentui, kuris(-i) pavadintų mane, pvz., kvaila dėl to, turbūt neturėčiau ką pasakyt. Bet aišku, turbūt stipriau veiktų galima priešiška aplinkos reakcija. Tiesiog priklauso nuo situacijos, negali pasakyti "visada" arba "niekada".
Šviesa: Ar turi kokių nors neišsakytų minčių, kurių nepaklausėm? Pastabų sau, mums, žmonėms ar jėzui.
nemezgu: Manau, ok šiam vakarui. Jei ką prisiminsiu, tai maldelėje sukalbėsiu prieš miegą.
Laisvo oro direktorė: Ačiu už pokalbį, buvo malonu susipažint.
Šviesa: Nu jo.

Comments (22)

Šitas įrašas skatina moterų teises ir lygias galimybes, taigi kertasi su krikščioniškomis vertybėmis ir taip žeidžia mano įsitikinimus. Prašau tuojau pat pašalinti įrašą.

Šviesa:

Tu jau pradėk normaliai gal komentuoti :D

vikl:

kokiu būdu moterų teisės kertasi su krikščioniškom vertybėm? Ne tu krikščionybę pažysti, nei jų vertybes... rašai bileką ir tiek...

Tik jau nereikia aiškint, kad krikščionybė nediskriminuoja moterų.

VYTS:

"kokiu būdu moterų teisės kertasi su krikščioniškom vertybėm?"
O biblijoj nerašo kad moterys neturi mokyti vyrų ar jiems vadovauti? Ir bažnyčioje turi būti tylėdamos?

VYTS:

1 Corinthians
14:34 Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience as also saith the law.
14:35 And if they will learn any thing, let them ask their husbands at home: for it is a shame for women to speak in the church.
1 Timothy 2:11-15
Let the woman learn in silence with all subjection. But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in silence. For Adam was first formed, then Eve. And Adam was not deceived, but the woman being deceived was in the transgression. Notwithstanding she shall be saved in childbearing.

vikl:

visos Jūsų citatos yra apie liturgiją, t.y. kaip moterims derėtų elgtis Šv.Mišių metu. Paulius nekalba nei apie visuomenę, nei apie moterų padėtį visuomenėje. O kokias taisykles bažnyčia nusistato savo viduje - čia jau jos reikalas... Cituojant Pauliaus požiūrį į moteris derėtų paminėti ir šią vietą: "Bet Viešpatyje nei moteris ką reiškia be vyro, nei vyras be moters"(1 Kor 11, 11).
O apie moterų lygybę visuomenėje yra prirašyta daugybėje Vatikano dokumentų. Štai dar 1963m. Jono XXIII (čia toks popiežius) enciklikoje Pacem in terris aptarė ir aktyvų moterų dalyvavimą viešajame gyvenime, bei pabrėžė moters asmens orumą tiek šeimoje, tiek visuomenėje.
Vatikano II Susirinkimo pastoracinėje konstitucijoje Gaudium et Spes susirinkimas pasisakė prieš lyčių diskriminaciją, patvirtino lyčių lygybę ir pritarė moterų norui reikštis visuomenėje (plg. § 9, § 29, § 52).
1973 m. Paulius VI (čia kitas popiežius) inicijavo "naująjį feminizmą“.
Jonas Paulius II (tikiuosi prisimenate šį popiežių) enciklikoje Evangelium vitae rašo:
"Mąstysenoje ir veikloje, kuria kultūra formuojama taip, kad remtų gyvybę, moterys užima unikalią, o gal ir esminę vietą. Joms skirta skatinti „naujojo feminizmo“ vystymąsi, kuris, atsispirdamas pagundai sekti „vyrų dominavimo“ modeliais, pripažįsta ir patvirtina tikrą moters genijų visose visuomenės gyvenimo srityse, nugali bet kokią diskriminaciją, smurtą ir išnaudojimą"
Tad apie kokią moterų diskriminaciją Jūs kalbate...?
Cituojamus dokumentus galite paskaityti čia:
http://www.vatican.va/holy_father/john_xxiii/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_11041963_pacem_en.html
http://www.lcn.lt/b_dokumentai/vatikano_2s/gaudium-et-spes.html
http://www.lcn.lt/b_dokumentai/enciklikos/evangelium-vitae.html

VYTS:

O kur vikl komentaras?

VYTS:

Kažkodėl prieš tai nerodė...
Labai veidmainiškai atrodo popiežių pasisakymai prieš moterų diskriminavimą, kai jie patys jas diskriminuoja.
" O kokias taisykles bažnyčia nusistato savo viduje - čia jau jos reikalas..."
Įdomu, kodėl diskriminacija bažnyčioje yra geresnė, nei pvz diskriminacija "Maksimoje", kuri irgi pati nusistato vidaus taisykles, tik yra labiau ribojama įstatymų.

vikl:

manau todėl kad į bažnyčią einama savo noru, o į Maksimą einama darbinių santykių.

apie ten visokias lygias teises yra prasmė kalbėti tik valstybės išlaikomose darbo vietose, konkursines vietas. Privačiame sektoriuje darbinius santykius reguliuoja darbo sutartis. T.y. atlyginimas priklauso nuo gebėjimo tartis.

VYTS:

Visiškai nusišneki.
1. Į Maksimą žmonės einama darbinių santykių ir savo noru, lygiai kaip ir į bažnyčią.
2. Diskriminacija lyties pagrindu privačiam sektoriuje irgi draudžiama įstatymu. Bažnyčiai tai negalioja.
3. Bažnyčia ne nusukinėja moterims algas, o nepripažįsta joms teisės užimti joje tam tikras pareigas (tam tarpe pačias aukščiausias).
4. Pasikartosiu, labai veidmainiškai atrodo popiežių pasisakymai prieš moterų diskriminavimą, kai jie patys jas diskriminuoja.

vikl:

jei esate toks protingas, tai prašome konkrečiai parašyti, kokį teisinio dokumento straipsnį pažeidžia bažnyčia. Ar bent žinote kaip apibrėžiama diskriminacija?

vikl:

galiu tik priminti, kad Lietuvos Respublikoje diskriminacija yra apibrėžta Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme. Galiu tik priminti straipsnius, kuriame nurodytos sritys kuriose įgyvendinamos ten tos teisės:
3 str. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareiga įgyvendinti moterų ir vyrų lygias teises;
4 str. Švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų pareiga įgyvendinti moterų ir vyrų lygias teises;
5 str. Darbdavio pareiga įgyvendinti lygias moterų ir vyrų teises darbe;
5(1) str. Moterų ir vyrų lygių galimybių įgyvendinimas vartotojų teisių apsaugos srityje;
5(2) str. Draudžiama diskriminacija dėl lyties narystės ir dalyvavimo darbuotojų ir darbdavių organizacijose;
5(3) str. Draudimas diskriminuoti dėl lyties socialinės apsaugos sistemose;

Kaip matote nei bažnyčios, nei privatūs vakarėliai, nei bendraminčių klubai į diskriminacijos sritis nepatenka.

Tad jei sugalvoju, kad mano privačiame vakarėlyje indus plauna merginos, tai nėra diskriminacija, o mano pasaulėžiūra. Tačiau jei steigiu UAB'a, kuris užsiima indų plovimu ir darbo skelbime nurodau kad priimu tik merginas - čia diskriminacija.

Tad prašome įrodyti diskriminavimo faktus, o ne deklaruoti: "kas vyskta bažnyčioje nežinau, bet moteris tai tikrai diskriminuoja", tuo labiau kad nurodžiau bažnyčios dokumentus kurių ji laikosi.

VYTS:

1. Aš nesakau, kad bažnyčia pažeidžia įstatymus - priešingai, jai įtvirtinta teisė tvarkytis pagal savo kanonus.
2. Aš sakau, kad bažnyčia diskriminuoja moteris. Vyras gali būti įšventintas kunigu, tapti vyskupu, kardinolu, popiežiumi, moteris ne. Tai ir viskas.

Anonymous:

"visos Jūsų citatos yra apie liturgiją, t.y. kaip moterims derėtų elgtis Šv.Mišių metu"

Taip teigiamas pats klausimo aktualumas, o tuo pačiu ir problemos egzistavimas. Manau girdėta frazė "oldest and most elite all-male club".

vikl:

VYTS, situacija panaši į tokią, kad aš Tamsta vadinčiau vagimi, na pripažįstu kad Jūs įstatymo nepažeidėte, bet vis tiek vagis... Negalima mesti kaltinimų šeipsau, vien todėl kad man taip atrodo (kaip daro nekurie parlamentarai). Nes tai yra elementarus šmeištas... (su visomis teisinėmis pasekmėmis).
Pirmiausia reikia išsiaiškinti kas yra ta taip propaguojama diskriminacija: "Tiesioginė diskriminacija – pasyvus ar aktyvus ELGESYS, su asmeniu, kai dėl jo lyties taikomos prastesnės sąlygos". Prašome įrodyti, kad bažnyčioje žiemą moterys šala labiau nei vyrai ar kad moterims neleidžiama melstis tiek pat kaip vyrams. Kunigystės sakramento šventimas yra bendruomenės susitarimo reikalas, o ne elgesio su asmeniu klausimas. O kaip ta bendruomenė sutars valdyti bažnyčią, ją administruoti yra tos bendruomenės reikalas ir tikrai ne ateistų nosiai aiškinti kaip reikia švęsti liturgiją...
Jei savo butų bendrijoje sutariate, kad seniūnas turi būti vyras, tai tikrai ne kaimyninių namų reikalas aiškinti, kad blogai išsirinkote seniūną, nes turi būti moteris...
Diskriminacija yra taikoma viešame gyvenime, o ne privačiame. Kitaip tai kirstųsi su Europine žmogaus teisių filosofija, pagal kurią nėra blogų įsitikinimų, o gali būti tik blogas elgesys. Tad įsitikinimai, "moterys turi būti kunigės" ir "vyrai turi būti kunigais" žmogaus teisių atžvilgiu yra lygevertūs. Ir jei bažnyčioje susiburia tokie, kurie mano kad "vyrai turi būti kunigais" - tai jų laisvė taip manyti. Tačiau jei savo manymą primetinėtų kitiems - tai jau būtų diskriminacija.
Anonymous, jei pasidomėtumėte bažnyčios lankomumu, tai žinotumėte, kad bažnyčią dažniausiai lanko moterys, sudaro kažkur 80%, o gal ir visus 90%. Tad tai greičiau moterų klubas... Šiaip bažnyčios viduje vyksta diskusijos, ką daryti kad atsirastų daugiau vyrukų..., kad bažnyčia per daug subobiškėjo (su kuo visiškai sutinku). Tad Jūsų cituojama frazė visiškai neatitinka šiuolaikinės padėties bažnyčioje.

VYTS:

"Nes tai yra elementarus šmeištas.."
Kliedi :)
"Kunigystės sakramento šventimas yra bendruomenės susitarimo reikalas, o ne elgesio su asmeniu klausimas."
"O kaip ta bendruomenė sutars valdyti bažnyčią, ją administruoti yra tos bendruomenės reikalas ir tikrai ne ateistų nosiai aiškinti kaip reikia švęsti liturgiją..."
Ta bendrija = kardinolai ir popiežius (tie patys, kurie moterų į savo tarpą nepriima). Tikiuosiu, kad nenustebinsiu, bet RKB nėra demokratija. Kodėl kunigystės klausimas nėra elgesio su asmeniu klausimas, tipo moteris ne asmuo? Nepagaunu kampo.
"Jei savo butų bendrijoje sutariate, kad seniūnas turi būti vyras, tai tikrai ne kaimyninių namų reikalas aiškinti, kad blogai išsirinkote seniūną, nes turi būti moteris... "
Vėlgi, bažnyčia nėra demokratinė organizacija. Kunigai ne renkami balsuojant, o įšventinami, o už moters įšventinimą gresia ekskomunikavimas.
Kiek dar bus tūpos demagogijos?

"Šitas įrašas skatina moterų teises ir lygias galimybes, taigi kertasi su krikščioniškomis vertybėmis ir taip žeidžia mano įsitikinimus. Prašau tuojau pat pašalinti įrašą."

Grįžo šefas, esi atleistas iš savo pareigų. Kaip matai, tau dar mokytis ir mokytis. Siūlau pradėt nuo popiežiaus kalbų skaitymo ir klausymo. Jeigu apimtas depresijos nenusišausi, galėsi grįžti į tas pačias pareigas.

vikl:

O kas sako kad visur ir visame kame turi būti taikoma demokratija? Čia ką, kokia šventa karvė?
Kunigystė yra liturgijos, t.y. Dievo garbinimo dalis. Jei mums patinka/tinka, kad kunigais yra vyrai - tai mūsų reikalas. Yra ir kitokų bažnyčių, kur leidžiamos kunigės, arba 3 žmonos ar dar kas nors... Jūsų teisė ir laisvė pasirinkti. Bet kodėl Jūs savo valią norite primesti kitiems? Žmonijos grožis ir yra įvairume, o ne prievarta visus užmauti ant vieno kurpalio...
"Ta bendrija = kardinolai ir popiežius" - galiu tik priminti, kad popiežius yra vienas iš kardinolų:) Be to bažnyčią sudaro ne kardinolai, o Kristaus sekėjai. Kardinolai yra tik bažnyčios vadovai.
Svarbiausi bažnyčios dokumentai yra priimami visuotiniuose susirinkimuose, kuriuose dalyvauja atstovai iš viso bažnyčios pasaulio. Būtent toks kunigystės šventimas buvo patvirtintas būtent visuotiniame susitinkime (dabar nepamenu kuriame, bet seniai). Tad mano žodžiai, kad kunigystės sakramento šventimas yra susitarimo reikalas yra pagrįsti. O kad savo neišmanymą įvardijat kaip demagogiją - čia Tamstos reikalas...

VYTS:

"Svarbiausi bažnyčios dokumentai yra priimami visuotiniuose susirinkimuose, kuriuose dalyvauja atstovai iš viso bažnyčios pasaulio. Būtent toks kunigystės šventimas buvo patvirtintas būtent visuotiniame susitinkime (dabar nepamenu kuriame, bet seniai). Tad mano žodžiai, kad kunigystės sakramento šventimas yra susitarimo reikalas yra pagrįsti"
Kiek suprantu tie atstovai - tai vyskupai:
"An ecumenical council (or oecumenical council; also general council) is a conference of the bishops of the whole Christian Church convened to discuss and settle matters of Church doctrine and practice."
Taigi tik vyrai, ir su moterimis niekas nesitarė. Be to, tai, kad dėl to kažkas kažkada balsavo nereiškia kad tai nėra diskriminacija. Ir kažkodėl neketinama surengti naujo susirinkimo ir diskriminaciją panaikinti.
"Bet kodėl Jūs savo valią norite primesti kitiems?"
Aš tik konstatavau faktą, tai tu bandai įrodinėti kad juoda tai balta.

vikl:

faktas yra kad kunigais pas katalikus gali būti tik vyrai ir faktas kad tai nepažeidžia diskriminacijos sąvokos. Tikiuosi Jūs sutinkate, kad sąvokas reikia naudoti sutartinai, t.y. kaip įteisinta valstybėje, o ne taip kaip kam atrodo...

VYTS:

"Tikiuosi Jūs sutinkate, kad sąvokas reikia naudoti sutartinai, t.y. kaip įteisinta valstybėje, o ne taip kaip kam atrodo..."
Pvz jei įstatyme būtų parašyta, kad liepti juodaodžiams važiuoti autobuso gale nėra diskriminacija, tai taip ir būtų?

Post a comment

About

This page contains a single entry from the blog posted on November 11, 2010 9:29 PM.

The previous post in this blog was 100 faktų, kad seksizmas gyvas ir sveikas (4 dalis).

The next post in this blog is Penktadienio skaitiniai: apie smurtą ir prievartą.

Many more can be found on the main index page or by looking through the archives.

Powered by
Movable Type 3.35