« Antradienio terminologija: QUILTBAG & FABGLITTER | Main | Ketvirtadienio vaizdeliai: Mamika »

Spalvota dėžė

Reklamos neigiamos ir teigiamos pusės aptarinėjamos nuolat, tačiau įdomiausia reklamoje yra tai, kaip idealiai ji atspindi visuomenę. Kaip tikra lietuvė šventes praleidau televizijos fone. Smegenų plovimo mašinos namuose neprilaikau, bet panašu, kad nuo praėjusio karto, kai ją mačiau, niekas nepasikeitė. Lietuvos televizijos vis dar vieningai rodo reklamą. Vis dar apie tą patį:

- apie skalbimo miltelius. Skalbia moterys ir tik moterys. Kaip jums patvirtins bet kuri reklama, būtent tas reklamuojamas produktas pašalins bet kokias dėmes bet kokioje temperatūroje. Deja, visi jie turi vieną ir tą patį šalutinį efektą: kartu su dėmėmis pašalina ir vyriškumą, todėl kiekvienam vyrui skalbimo miltelių dėžę ar skalbyklę rekomenduojama apeiti mažiausiai 1 m atstumu. Ypatingai sužavėjo reklama apie "pirmą": pirmasis makiažas (maža mergaitė visa išsiterliojo lūpdažiu), pirmoji sriubytė (berniukas valgo), pirmasis susižavėjimas (berniukas žiūri į praeinančią mergaitę). Be abejo, kad lūpdažiu išsiterliojo mergaitė. Juk ji - mergaitė!!! O tai reiškia, kad ją natūraliai traukia prie dekoratyvinės kosmetikos. Taip gamta surėdė. Nors aš pažįstu daugybę žmonių, kurie(-ios) yra pasidarę(-iusios) tokį makiažą, nes nė viena(s) vaikas nepraleis progos piešti kažkuo ryškiu ir spalvotu, bet parodyti per televiziją mažą berniuką (arba tiesiog vaiką, neakcentuojant lyties), išsiterliojusį lūpdažiu būtų akivaizdi 'gay agenda'. Be abejo, kad berniukas ragauja pirmąją sriubytę. Mergaitės nevalgo - tai gadina figūrą. Be to, joms neliktų laiko dažytis. Be abejo, kad pirmąjį susižavėjimą patiria berniukas. Mergaitei parodyti romantiškus jausmus būtų nepadoru, dar paskui užaugs kokia kekše. O be to, visi(-os) žinom, kad moterys tiesiog arba duoda, arba ne, koks dar ten susižavėjimas. Gaila, kad "pirmieji" baigėsi ikimokykliniame amžiuje. O juk galimybės tokios beribės: pirmosios sukraujuotos kelnės, pirmasis... kaip būtų lietuviškai "dry humping"?, pirmoji apvemta D&G palaidinė, pirmasis kūdikio aptriestas/apraugėtas rūbas, pirmasis senatvinis šlapimo nelaikymas... Ir daug kitų pirmųjų potyrių, kuriems neabejotinai reikėtų skalbimo miltelių.

- persiėdimo ir persilakimo tabletes. Na taip, suprantu, reklamuoti pasiūlymą neapsiėsti ir neprisilakti tiek, kad reikėtų vaistų, nepelninga...

- ei, mamos, ar žinote, kad jeigu plausite indus ir neskirsite dėmesio savo vaikui, yra šansų, kad ji netaps tuščiagalve barbe? Nors man ir patarė netikėti reklamomis, bet aš dėl viso pikto šitą receptą įsiminsiu. Kas nežiūri reklamos, trumpai siužetas: mama plauna indus (žinoma, kad mama plauna indus, vyrams indų plovimas turi tokį pat poveikį kaip ir skalbimas), atėjusi dukra prašo su ja pažaisti, mama jai atrėžia, kad neturi laiko. Ir tada mama įsivaizduoja baisų dukros likimą: jos dukra taps gote (bent jau tuo, ką reklamos kūrėjai(-os) laiko gote), išdažys kambarį juodai ir vietoj muzikos klausysis kažkokią baisenybę, kuri tikrai nėra "Debesėliai, debesėliai". Mama iškart supranta savo neteisingą auklėjimo būdą ir meiliai sako, "Dukryte, palauk truputį, pabaigsiu plauti indus ir eisime žaisti loginį žaidimą, kuris ugdys tavo matematinius gebėjimus. O gal norėtum man padėti? Ne? Tada pasakysim tavo tėčiui, kad pagaliau pakeltų šikną nuo sofos ir pradėtų tvarkytis." Oi, atsiprašau, mano smegenys trumpam išsijungė nuo seksizmo perdozavimo. Ne, mama pasielgia kaip tikra moteris, o ne kaip kokia ūsuota feministė: ji nusiperka indaplovę ir taip išsprendžia visas auklėjimo bei buities darbų pasidalijimo problemas. Informacija gotams(-ėms): dėl visko kalta jūsų motina. Nors greičiausiai ir taip tai žinojote.

Labiausiai mane nervina, kai mano reklamos žiūrėjimą nuolatos pertraukinėja visokie filmai ir laidos. Laimė, panašu, kad televizijos šią savo klaidą supranta ir erzinančių intarpų vis mažėja.

Mačiau laidos anonsą "Ūkininkas ieško žmonos". Čia turbūt lietuviškas "The Bachelor" variantas, tik pralaimėjusios merginos vietoj rožės gauna mėšlablynį, o ta vienintelė laimingoji - karvės spenius į rankas, pageidautina su karve kitam gale? Nežinau, ar išdrįsčiau žiūrėti, bet turintiems(-čioms) makabrišką jumoro jausmą turbūt būtų visai smagi laidelė.

Dar buvo kažkokia laida apie velykinius papročius. Ar žinote, kad paprotys kažkokį velykinį daiktą šventinti bažnyčioje atsirado IX-ame amžiuje? Nepaisant to, kad pirmoji bažnyčia Lietuvoje atsirado XIII a. O štai lalavimas yra su krikščionybe nesusijęs paprotys, kilęs iš kitur. Pvz., pagonybės? Bet turbūt būtų per daug tikėtis, kad Marijos žemėje pasakojant apie pagonišką šventę būtų pavartotas tas baisusis žodis ar pateikiami faktai, o ne KB propaganda.

Labiausiai papiktinęs dalykas: kažkurią dieną rodytas pasityčiojimas iš animacijos ir sveiko proto "Mozė". Nesupranta, kodėl niekur negirdėti moralės sergėtojų pasipiktinimo, nes jis aiškiai pažeidžia nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnio 13 punktą: kai demonstruojami inscenizuoti paranormalūs reiškiniai, sudarant šių reiškinių tikrumo įspūdį.

Tai, ką matome lietuviškose televizijos, beveik idealiai atspindi, kaip gyvena "tikra" lietuviška šeima. Todėl dar negreit Lietuvoje pamatysime Heinz majonezo reklamą su gėjų šeima, ar vaikiną McDonald'o reklamoje, besikalbantį telefonu su savo vaikinu. Spėju, kad net tokio tipo reklamą pamatyti nedaug šansų:

Kodėl? Todėl, kad tėvas ne komanduoja dukrai, kaip savo nuosavybei, kurios tam tikras dalis reikia išsaugoti, kad galėtum parduoti nesugadintą prekę, o moko ją ir pataria, nepaisant to, kad vis dar mato ją kaip savo mažą mergaitę. Todėl, kad antrame plane nėra lėkštes plaunančios ir stradalinančios mamos, jog moterims netinka vairuoti, geriau susirastų vyrą, kuris tą daro. Todėl, kad "mes" gali reikšti bet ką: galbūt tą įprastą "branduolinę" amerikonišką šeimą, galbūt simpatišką gėjų porą, o galbūt didelę poliamorišką (nesugalvoju, kaip trumpiau pavadinti) šeimą. Todėl, kad išvengta stereotipų, kurių dažniausiai reklamai nepavyksta išvengti. Vienžo, viskas, kas nesuderinama su tipine lietuviška šeima.

Comments (10)

Tomas:

Reklamose žmonės nori matyti savo atspindį, logiška marketingo atžvilgiu tai ir rodyti, kad pirktų produktą, gėjus parodžius ne tik, kad nebus gėjų, kurie iš laimės, kad savo atspindį pamatė pirktų produktą, bet ir homofobų būrys rinktųsi kitą produktą, kas vėlgi ne į naudą,

Dėl šeimyninių stereotipų tai klausimas ar išvis yra tame kas blogo, jei ir yra tai kaltas ne kas kitas, o kaip pačios šeimos,kurios renkasi kaip skirstyti darbus.Gal žmonėms tiesiog patogu taip gyventi ir tiek, gal moterims labiau patinka plauti indus ar lyginti rūbus nei gėnėti šakas sode ar krapštytis prie technikos tepaluotom rankom

Šviesa:

"gal moterims labiau patinka plauti indus ar lyginti rūbus nei gėnėti šakas sode ar krapštytis prie technikos tepaluotom rankom"

Tu gal juokauji :D vien nuo lytinių organų tokie dalykai nepriklauso. Dar vaikystėj tėvėliai, mokykla, medija ir visažiniai dėdės ir tetos pastiprina būtent tas savybes mergaitėse, kokias nori jose matyti, ir tas savybes berniukuose, kurios pagal visas "taisykles" jiems priklauso. Reklamos tik prisideda prie šito užburto rato. Bet visada atsiranda protinguolių, kurie ima ir pasako, kad moterims tiesiog patinka plauti indus, joms patinka tvarkytis ir skalbti (et, nieko nėra geriau kaip saulėtą šeštadienį praleisti skalbiant visų savo šeimos narių rūbus, o paskui džiaustant juos bandant suporuoti juodas vyriškas kojines). Nesu girdėjus, kad taip nors kartą būtų pasakius moteris - žinot, man patinka skalbti, man patinka plauti indus ir aš dievinu tas reklamas, nes man demonstruoja mano atvaizdą.

Po velnių, ne, jos ne demonstruoja atvaizdą, jos rodo, kad mes turime būti jų atvaizdu. Reklamos treniruoja kaip turi elgtis moteris, ką turi daryti, kaip reaguoti, kokios jos pareigos ir uždaviniai.

Gal tau, Tomai, bus sunku patikėti, bet yra šeimų, kur moteris indų neplauna, o tiesiog sėdi prie kompo išvertus pilvą ir lošia L2, užtad atlieka kitus darbus, nuo kurių ją mažiau pykina, pvz paruošia valgyti, arba rūpinasi kate arba perka maistą, arba remontuoja dviračius ar dar ką daro, o vyrui tenka tokie darbai kaip indų plovimas, siurbimas, skalbimas ir t.t. Kaip ir pilna šeimų, kurios stengiasi viską daryti kartu, t.y. paskirstyti darbus taip, kad visų nemalonių darbų tektų visiems ir po lygiai. Beabejo, šeimos būna nebūtinai heteroseksualios ir monogaminės, todėl gyvenime pilna darbų pasiskirstymo variacijų, tačiau kažkodėl reklamos mums įtaigiai kiša tik vieną vienintelį, kuriame, anot tavęs, turime matyti savo atspindį. Aš ten nematau savo atspindžio ir mane pykina nuo tų reklamų, o produktus renkuosi pasiremdama jų kokybe, kaina, bei savo protinga galva, o ne tai, ką man demonstruoja reklamos.

Žodžiu suprantu tą šoką kuriame atsidūrė dyrikė per šventes. Mano laimei turiu kabelinę, tai galiu sau leisti lietuviškų kanalų nežiūrėti, o kartu kaip žinia dingsta ir erzinančios reklamos.

pū:

"Nesu girdėjus, kad taip nors kartą būtų pasakius moteris - žinot, man patinka skalbti"

nejaugi??:D aš ne tik kad taip sakiau tau, bet ir pati man pritarei, kad skalbti yra visai faina, tik drabužius džiaustyt nelabai.

ir man tikrai labai patinka skalbti ir čia ne dėl kokių nors reklamų ar tėvelių įkištų stereotipų, man tai vienas maloniausių darbų namuose.

Šviesa:

Tu sakai kad tau patinka tvarkytis :D bet ne visada, toli gražu. Man patinka, bet ne visada, vėl gi. Būna, kad visai nenoriu rankų pakelti, tai tada neisiu ir neskalbsiu, nes nelaikau tai savo pareiga. Čia kaip sakyti "man patinka sushi". Tai visiškai nereiškia, kad ištisai galiu valgyti vien sushi.

Beto, Pū, nu plyz... tu žinai kaip atrodo mano skalbimas :D visos spalvos yra padalijamos į dvi daugiau ar mažiau priešingas stovyklas - tamsesni ir šviesesni, tada viena iš sovyklų sugrūdama belekaip, kartais net skalbimo skystį ne ten įpilu :D o į minkštiklio vietą. Vyras kai pamato mano skalbimo rezultataus dažnai pasako - tu gal geriau nebeskalbk... Tai gal nepasakyčiau, kad man patinka bėgt skalbt kiekvieną dėmelę ant kiekvieno super baltų marškiniukų, taip kaip reklamos moko mėgti skalbi.

Be to, tai kad vienas darbas tau patinka, dar nereiškia, kad tau patinka ir kiti, stereotipiškai moteriški darbai. Tą ir sakiau anam komentare, kad visi pasirenka darbus, kurie yra arčiau širdies, pasidalina, o ne viską užmeta moreiškėms.

pū:

tai tvarkytis - ilgas darbas. bet skalbimas tai man visada patinka, taip kad daugiau neturi teisės sakyti, kad nesi girdėjus, kad kokia nors moteris/mergina taip sakytų.
o tau tai tikrai geriau būtų neskalbt nes nu;DD nu žinai. bet kai pusė vonios yra užgrūsta nuo Kalėdų užsilikusiais purvinais drabužiais tai irgi nekažką.

Šviesa:

Gerai gerai, daugiau taip nesakysiu. Sakysiu iš visų šimtų mano pažįstamų merginu/moterų, tik viena yra sakiusi, jog jai patinka skalbti.

Laisvo oro direktorė:

Koks neįtikėtinas sutapimas, moterims heteroseksualiose porose patinka plauti indus, skalbti, tvarkytis, gaminti valgyti ir nepatinka rūpintis remontais bei vairuoti mašiną. Gerai, kad bent jau aš toliau galiu teigti, jog nepažįstu nė vienos moters, kuriai namų ruoša būtų mėgiamas užsiėmimas, bet pažįstu ne vieną, kuri vie tiek yra priversta ja užsiimti. O taip pat ne vieną, kuri, atsikračiusi vyro, pamėgo vairuoti, krapštytis sode, remontuoti namus ir rūpintis tepalų pakeitimais.

Tomas:

„Tu gal juokauji :D vien nuo lytinių organų tokie dalykai nepriklauso.“

Visiškai sutinku, tame ir yra esmė, kad neskaitant lytinių organų vyrai nuo moterų skiriasi daugybe kitų dalykų, tiek biologijos įtakotų, tiek kultūros.

„Bet visada atsiranda protinguolių, kurie ima ir pasako, kad moterims tiesiog patinka plauti indus, joms patinka tvarkytis ir skalbti“

Nesakiau jog moterims patinka plauti indus ar lyginti rūbus, ką sakiau, tai jog galbūt moterys genėti šakų ar knistis tepaluotomis rankomis prie technikos nekenčia labiau nei plauti indus ar lyginti rūbus, kodėl esant reikalui pasidalinti darbus, labiau linkusios pasirinkti būtent šiuos.

Ne man nesunku patikėti, kad yra šeimų, kuriose darbas pasiskirstomas kitaip, kažkaip net neabejoju.

Reklamų pagrindinis tikslas parduoti produktą, o ne prikišti kažkokį gyvenimo būdą, jos tiesiog derinasi prie esamo, dar žinoma prideda papildomų funkcijų ką gali padarysi geriau su jų produktu, bet vėlgi visiem visiškai dzin kas ten skalbia, esmė, kad pirktum jų gaminį

Bet kurią dieną indų plovimą iškeisčiau į gyvatvorės genėjimą, net ir lyjant :) Ir tai turint omeny, kad indų plovimas man kaip ir nekelia blogų emocijų, o va grindų plaut tai jau oi kaip nekenčiu...

Ką aš čia tuo norėjau pasakyt? Kad tarpusavyje moterys skiriasi gerokai labiau nei nuo vyrų. Priešingai tam, ką rodo per teliką reklamose ir filmuose.

Tomas:

Jo, tarpusavyje taip pat manyčiau ne mažiau skiriasi asmenybės žmonių nepaisant lyčių.Savo komentaru labiau norėjau paneigti kvailą konspiraciją, kad reklamų gamintojai kažkaip bando moteris indoktrinuoti, kad plautų indus.Taip pat galėčiau verkti, kad benzopjūklų reklamose vien vyrai ir mane vargšą ale išnaudoja šakas genėti

Post a comment

About

This page contains a single entry from the blog posted on May 4, 2011 8:03 PM.

The previous post in this blog was Antradienio terminologija: QUILTBAG & FABGLITTER.

The next post in this blog is Ketvirtadienio vaizdeliai: Mamika.

Many more can be found on the main index page or by looking through the archives.

Powered by
Movable Type 3.35