« lietuviškas pagerank | Main | what's your name again? »

xperience points // [web2.0con berlin] creating passionate users

pranešinėjo - kathy sierra

pagrindinis klausimas, aplink kurį sukosi visas pasakojimas - kas skatina žmones užsiimti nebūtinais dalykais. nesvarbu kokiais - dalyvauti bendruomenės veikloje, tarčialinti internete, groti grupėje, rūšiuoti nuotraukas į albumus et cetera. atsakymas - įsitraukimas, o pasakojimas buvo apie tai, kaip sukurti aplinką, kuri jį skatina. besiklausant galvojau, kad šiuo kampu galima žiūrėti į bet kokią sistemą, pradedant naujausiu web2.0 produktu užapvalintais kampais ir baigiant low-tech subkultūromis.

įsitraukimas ateina tuomet, kuomet iš "suck threshold", kai apie kažkokį Dalyką nieko neišmanai, nukeliauji į "passion threshold". mokymasis == smegenų narkotikas. ir rezultatas žmogui yra svarbiau už pakeliui naudojamas priemones, kurios niekam nerūpi - dėl šitos priežasties manualai turėtų būti rašomi apie "kaip daryti, kai nori, kad tau gautųsi šitaip", o ne "ką reiškia šitas mygtukas".

gera sistema skatina ir palaiko mokymosi procesą, kopimą laipteliais - "dabar nieko nemoku", "o, truputį suprantu, gaunasi užspausti natą", "o, sugroju tris akordus", "o, išmokau dainą", "o, sugalvojau dainą galvoje ir galiu ją perkelti į instrumentą", "o, galiu on the fly kurti dainas" . bloga ar neveikianti sistema verčia žmogų jaustis durnu ir kaltinti save - nes ilgainiui tai skatina vartotojo "savižudybę"

pirmas veiksmas, kurį atlieka sistema - dėmesio patraukimas. neuro/psicho faktoriai apsprendžia, kad žmogaus smegenys yra tik racionalizuojančios, o ne racionalios, tai reiškia, kad dėmesį patraukia tam tikros archetipinės konstrukcijos:
- keistenybės: kažkas, kas nesutampa ar iškrenta iš konteksto (kuo paremtas visas humoras);
- paslaptys ir neaiškumai: kuomet yra trūkstama dalis;
- baisumai: nuoroda į pavojų = smegenų mobilizacija;
- silpnieji: tie, kuriais reikia pasirūpint - vaikai, katės, šunys etc;
- džiaugsmas, t.y. žaidimo elementas;
- veidai ir veido išraiškos: dėl to populiarūs emotikonai;
- tai, kas priverčia natūraliai jaudintis.
todėl, jeigu sistema yra skirta baisingai nuobodžiam darbui, pravartu į ją įterpti "mikro pažadinimus", kurie užkabintų bent viena savybe iš šio sąrašo.

toliau yra "suck threshold" perlipimo stadija. kad žmogui kiltų noras žengti šį žingsnį, reikia, kad jis iš karto turėtų galvoje aiškų supratimą, kokią idėją galės įgyvendinti - kas jam iš to gausis. toliau - turi būti aiškiai nubrėžtas takas iki šio tikslo, o pirma užduotis, iš kurios ateina užsikabinimas - įveikiama, turint omeny, kad iš pradžių jis nieko nemoka.

tuomet prasideda gilinimosi dalis. užduotys gali pamažu sudėtingėti, arba atsirasti daugiau feature'ų, arba suteikta galimybė tą patį veiksmą atlikti gudresniu ar greitesniu būdu. čia svarbu, kad žmogus turėtų kaip gauti pagalbos, nes besimokant jam natūraliai kyla klausimai ir norisi bendrauti su kitais žmonėmis, kurie užsiima tuo pačiu - taip gimsta įvairiausios specifinės bendruomenės.

įsitraukimas - kai žmogus jau turi tam tikros patirties, jis pagauna the flow - tą pačią būseną, kuri užkabliuoja geimerius. flow palaikymas gali būti atradimai, pasakojama istorija, iššūkiai, jausmas kad judi iš vieno lygio į kitą ir nestringi vietoje. čia svarbu, kad užduotys, kurios kliūna žmogui būtų ne per lengvos ir ne per sudėtingos - nes tada sistema/užsiėmimas arba tampa nuobodus arba erzina ir jį norisi numesti. žmonėms svarbu tai, KĄ jie daro, o ne KAIP / kokiom priemonėm. daugmaž kai sistema pasidaro gyvenimo dalimi, žmonės tampa passionate users.

tada pasidaro svarbu priklausyti chebrai ir kažkokiu būdu tai parodyti (pavyzdys galėtų būti ženkliukai ir našyvkės). tada prie šios būsenos išlaikymo prisideda dar vienas komponentas - galimybė pamokyti ir padėti kitam (o norint kad tai įvyktų, turi atsirasti kažkas, kas pamokys pamokyti). ilgai egzistuojančiose sistemose žmonės bendrauja, pasakoja vieni kitiems istorijas ir taip kuria tam tikrą vidinę mitologiją.

man buvo keista, kad labai atliepė tai, apie ką galvojau geras dvi savaites prieš išvyką - geimerius ir the flow.

juzeriai kaip herojai, internetas kaip pasaka:
internetas = informacija
informacija = power
power = karas
herojai laksto po internetą su lazeriniais kardais ir kariauja karą
. visai kaip warcraftas.


Posted by kachiba-chan at November 29, 2007 8:12 PM
Comments