« apie trečiųjų erdvių paskirtį | Main | trečiųjų erdvių dienos reziumė »

xperience points // apie trečiųjų erdvių savybes

kas padaro nuostabią gerą (great good...) trečiąją erdve nuostabia gera trečiąja erdve?
idealios trečiosios erdvės savybės:

  • neutrali teritorija - žmonės susitinka neutralioje teritorijoje, nepasidalindami į šeimininkus ir svečius. iš vienos pusės - tai reiškia, kad tarp jų mažiau įsipareigojimų, nereikia rūpintis dėl draugų tarpusavio suderinamumo ar jų santykių su šeimos nariais. tuo pačiu, niekas neapriboja minimalios ar maksimalios bendravimo trukmės ir eliminuojama "nejaukios tylos" pauzė.
  • lankytojų sulyginimas - kaip jau minėta aptariant trečiųjų erdvių funkcijos, jos sujungia, sumaišo, išskaido labai įvairius žmones. tiek aukšto, tiek žemo socialinio statuso žmogus priimamas toks, koks yra. įžengiant į trečiąją erdvę, turi įvykti socialinės rolės ir pareigų atmetimas, nes priešingu atveju atmosfera persismelks įtampa ir diskomfortu (aukšto socialinio statuso atveju - dažniausiai aplinkinių, žemo - paties individo).
  • pokalbiai ir žaidimai - mokslininkai įrodė (*), kad pokalbiui suteikiamas reikšmingumas visuomenėje yra glaudžiai susijęs su trečiųjų erdvių populiarumu. beje, kiekviena pakankamai didelė erdvė privalo turėti ir savo zanūdą, nepaisantį pokalbio žaidimo taisyklių, kalbantį garsiausiai, daugiausiai ir dažniausiai ne į temą. bet tas pats erdvės dydis užtikrina ir tai, kad visą laiką užtenka resursų pasitraukti ir kuriam laikui išvengti zanūdos. dažna trečia vieta pasižymi ir žaidimo elementu - pradedant kortomis arba domino, baigiant fizinių pastangų reikalaujančios veiklos. verta pastebėti, kad šiuo atveju tinkami žaidimai yra tie, kurie įtrakia daug žmonių ir sukuria bendrą ratą, o ne atskiria ir sukaupia (kaip, pavyzdžiui, šachmatai).
  • pasiekiamumas ir prieinamumas - į gerą trečiąją vietą galima nueiti pėsčiom. na, bent jau nereikia valandą važiuoti su mašina. į ją eini kai tau gera arba bloga nuotaika. ji atidaryta ryte, vakare arba per pietų pertrauka - tada, kai eini pro šalį, nes trečiosios vietos laikas žmogaus gyvenime - tarpiniai intervalai tarp namų ir darbo. kažkas lanko trečiąsias vietas reguliariai, bet vėlgi, tam nėra griežto tvarkaraščio, galima vėluoti, praleisti dieną arba užsibūti trumpiau, nei visada. iš dalies toks lankstumas - atsvara suplanuotam darbo ir namų gyvenimui ir rutinos praskiedimas.
  • the regulars - pastovūs lankytojai, senbuviai. tai žmonės, kurie užduota erdvės atmosferą ir kuria nuotaiką. didžiausią džiaugsmą susirinkusiems kelia "paklydusio senbuvio" - žmogaus, kuris dėl gyvenimo aplinkybių kurį laiką (kelis mėnesius, metus) nesilankė nustatytoj erdvėj - sugrįžimas. atėjūnai tampa senbuviais įgiję kitų senbuvių pasitikėjimą ir parodę deramą apsilankymų dažnumą.
  • nereprezentatyvumas - kad išlaikytų savo atmosferą ir atliktų funkcijas, trečiosios erdvės interjero ir eksterjero prasme turi išlikti paprastos ir nereklamuojamos. pretenzinga vieta sukausto lankytojus ir verčia juos norėti prisiderinti prie aplinkos, ji užgožia bendravimą kaip pagrindinę vertybę, nes lankytojui svarbiau deramai pateikti save. be to, tai vienas iš natūraliai susiklosčiusių būdų išvengti "atsitiktinių" ir "svetimų" lankytojų.
  • žaismingumas - oldenburgas teigia, kad priėmimo į senbuvių grupę požymis yra ne kuomet į lankytoją žiūrima rimtai, o kuomet jis priimamas į pokalbio žaismingumą. rimtos temos įgija ironijos atspalvį, o bendro subuvimo džiaugsmą kuria humoras ir lengvumas. pokalbis - tai žaidimo aikštelė, kur kaip tikroje žaidimų aikštelėje galima rasti nepažįstamų ir uždraustų vietų. lankytojai kviečia vienas kitą žaisti žaidimo, kuriame neįmanoma nuspėti nei pabaigos, nei eigos.
  • antrieji namai - kažkuria prasme, trečiosios erdvės savo lankytojams tampa "labiau namai, negu namai". natūralias žmonių sukurtas aplinkas tiriantis psichologas David Seamon yra nustatęs penkis namų "namiškumo" kriterijus, kuriuos galima pritaikyti ir trečiosioms erdvėms: įsišaknijimas, tam tikra savininkiškumo jausena ("mūsų aikštelė"), dvasinio atsigavimo aspektas, laisvė būti savimi ir šiluma.
Tibor Scitovsky, mokslininkas, tarp kitų dalykų tyręs gerbuvio ir ekonomikos santykį, rašė: His 1976 book, The Joyless Economy, remains a major critique of modern and especially economic values. In it, he advised that we should spend our money on things that we will not adapt to ("pleasures", such a beautiful scenery or meeting good friends every now and then — things that can continually fascinate us and provide a degree of fulfillment) rather than wasting our time and money buying things which we get adapted to ("comforts", such as a newer and fancier-looking sofa, etc. — the pleasure of which is temporary and fades with time).[1][2][3] Certain types of consumption, he argues, are "joyless", others "joyful" and the difference between them is a composite of several things of which challenge, risk and a sense of accomplishment would be major factors.

apie trečiąsias erdves Scitovsky pažymi: And, in the pubs and cafes, socializing rather than drinking is clearly most people's main occupation.

mano biblija - vis dar the great good place


Posted by kachiba-chan at March 23, 2007 10:37 PM
Comments

ar užrašei save į teminių blogų sąrašą?

Labai ačiū už tavo postus:) norisi dar vienos Reclaim The Streets katedros aikštėje.

Ir šiaip aiškėja pizdabolo populiarumas.

Kyla klausimas kodėl Akropolis yra tik pusiau trečioji erdvė? bet gal ne šiandien į jį atsakysiu.

Posted by: Loading at March 24, 2007 12:08 AM

hmmm, ir kokia čia tema būtų? ,)
aš ne teminė, tik kartais postai tendencingi.
nujaučiu, kad akropolio klausimas veikiausiai dar labai rimtai laukia.

Posted by: ktb at March 24, 2007 1:18 AM

tema: miestai :) ar miestuonika ;)

rašai kokį kursinį?

Posted by: Loading at March 28, 2007 2:03 PM

kokie dar yra treciosios erdves pavyzdziai?

Posted by: shtilis at March 28, 2007 11:01 PM